SANTIAGOinCUBA.reismee.nl

provincie Piñar del Rio

ten westen van Havana ligt de provincie Piñar del Rio. daar ligt ook de touristische plaats Viñales die bekend is om de typisch gevormde bergen van kalksteen. er zijn dan ook grotten in die bergen met prachtige architectuur van stalagmieten en stalagtieten. Viñales is ook bekend om de prachtige natuur en de teelt van tabaksbladeren. er gaan daarom veel touristen naar deze provincie. de familie waar ik verbleef was er nooit geweest en ook de broeder die de taxi bestuurde kende deze provincie niet. we gingen om 8uur smorgens weg en waren om 11uur bij Viñales en hebben daar wat rondgekeken en zijn toen door het dorp naar het noorden gereden richting Santa Lucia. een oudere vrouw zei dat deze weg slecht was en dat hebben we geweten. GA NOOIT via deze weg naar Santa Lucia, of je moet een een 4wiel drive hebben.

Santa Lucia is niet de moeite waard om naar toe te gaan. recht boven Viñales ligt een betere badplaats: Puerto Esperanza, die we eigenlijk hadden moeten gaan bezoeken. op de terugweg van Santa Lucia kwamen we door een plaatsje: Pons, waar we gingen eten in een paladar. deze is echt de moeite waard en niet duur: 5 personen was 15CUC inkl drinken.

Daarna gingen we terug naar Havana en sloegen af naar las Terrazas waar de woningen tegen de heuvel aan gebouwd zijn en er ook netjes uitzien. ik weet niet waar de mensen hier hun geld mee verdienen maar het was er relaxt, schoon en leuk om te zien. het is niet al te ver van Havana en kun je makkelijk bezoeken. om 9uur waren we weer thuis, een ervaring rijker en een vuistvol Dollars armer.