SANTIAGOinCUBA.reismee.nl

vervoer in Habana

met een taxi ging ik voor 20CUC naar mijn adres, ik werd opgehaald door mijn gastheer.

in de stad kun je voor 1 peso (nacional) met de bus mee en voor 10 pesos met de taxi een vast parkoer afleggen, wil je verder komt er 10pesos bij.

er rijden in de stad van die dubbele bussen, de habaneros zeggen: cameel (2 bulten)

er rijden ook nederlandse bussen van NZH, die heel goed bevallen maar niet voor het gewone passagiers vervoer gebruikt worden. de bussen rijden vaste routes P1 P2 enz en hebben een routekaart. de bussen rijden zeer onregelmatig, zijn vaak bomvol: krijg je een arm om je heen om de stang vast te pakken: 'me encanta la guagua' zei ik tegen een vriend (broeder) en hij moest glimlachen. mensen zeggen niet veel, niets eigenlijk, zijn lijkt wel bang voor problemen. ze begrijpen natuurlijk best dat ik een buitenlander ben.

Eigenlijk had de gastfamilie liever niet dat ik alleen met de bus de stad in ging. maar ze gaan zelf ook alleen en ik ben geen 16meer, dus hup op de bus die eigenlijk alleen voor Cubanen is bedoeld en de stad in. toen ik terug naar Nederland ging noemden ze me een Habanero, een bewoner van de stad Havana, kijk dat was dus de bedoeling.

in de stad heb je ook fiets taxies om als toerist de stad te verkennen, of met een eitje kun je ook ver komen. deze bromfietstaxies rekenen per kilometer, maar de teller doet het niet, dus moet je van te voren een duidelijke afspraak maken.

de trein heb ik niet geprobeerd en ook de stadcitytourbus heb ik voor de echte toerist laten staan. geef mij maar een dubbelebeenauto: ofwel te voet.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!